U modnom svijetu, gdje se umjetnost izražava kroz tkanine, šavove i kreativnu viziju, svaki dizajner ima svoju jedinstvenu priču. Danas ćemo zaviriti u svijet talentirane bh. dizajnerice Janje Stijepić koja je svojim inovativnim pristupom i strašću za modom osvojila srca ljubitelja elegancije i originalnosti.
Kroz ovaj razgovor, otkrit ćemo njene početke karijere, evoluciju stila, ključne trenutke koji su oblikovali ovaj kreativni put, te saznati kako usklađuje vlastiti izražaj sa zahtjevima savremenog modnog tržišta.
Pripremite se za fascinantan uvid u svijet mode očima ove inspirativne dizajnerice.
Kako ste započeli svoju karijeru u svijetu mode i što Vas je inspirisalo da postanete modna dizajnerica?
Modni dizajn je područje kreativnog djelovanja koje je meni oduvijek bilo blisko. Mislim da je prva ozbiljnija odluka da se bavim modnim dizajnom bila na prvoj godini studija kada sam uradila svoju prvu kolekciju s kojom sam se predstavila na takmičenju mladih modnih dizajnera u Opatiji. Nastavila sam svoje kreativno usmjeravanje kroz studij na ALU, na odsjeku za Produkt Dizajn gdje sam dobila dosta potvrda od svojih mentora i profesora, koji su me uvijek usmjeravali na tekstilno oblikovanje i na neki način oblikovali moj likovni izražaj. Polako sam postajala svjesna da će tekstilni dizajn i modni dizajn biti moj profesionalni izbor. Međutim, uvijek mi je bilo interesantno i oblikovanje prostora, tako da sam karijeru započela baveći se televizijskom scenografijom i prostornim uređenjima, da bih vrlo brzo nakon toga, počela da se bavim kostimografijom i modnim dizajnom, kroz suradnju s video produkcijama s kojima i danas uspješno surađujem. Mogu reći da vrlo dobro spajam ljubav prema modnom dizajnu i prostornom uređenju.
Možete li opisati svoj stil dizajna i kako se on razvijao tokom godina na tržištu?
Naravno da se moj izražaj kroz godine mijenjao. Sjećam se svojih početaka i nekih prvih kreacija koje su bile apsolutno apstraktne. Na početku su moje kreacije predstavljale samo moj likovni izražaj, nisam uopšte doživljavala to što stvaram da ljudi nužno moraju da nose, to mi nikada nije bio prioritet, već da kroz tekstilno oblikovanje kao medij izrazim svoju kreativnost. Kako je vrijeme prolazilo tako se mijenjao i moj stav vezano za odjeću koju kreiram. Tako da su kreacije sve više vremenom postajale nosive.
Zatim je nastao naziv brenda Janarta, brend u čijem opisu definitivno stoji originalnost.
Stil bih opisala kao spoj buntovnog, apstraktnog, izuzetno elegantnog, profinjenog, gdje je ukomponovan i japanski minimalizam, raskoš i elegancija pariške modne škole, a to sve čini da kreacije izgledaju jedinstveno, neponovljivo, bezvremenski, da daju pečat jednom događaju, vremenu i mjestu. Možda objašnjenje za moj stil mogu biti i dizajneri koje sam uvijek voljela i pratila, a to su: John Galliano, Vivienne Westwood, Christian Dior, Coco Chanel…

Kako opisujete evoluciju svog modnog ateljea od početka do danas i koji su ključni trenuci oblikovali Vašu karijeru?
Kao i u svakom projektu koji je tek na početku, postojala je samo jedna ogromna želja za stvaranjem i radom bez posebnog plana kako bi se to moglo razvijati u budućnosti.
Janarta je moj projekat u koji sam definitivno ugradila sebe, svoje vrijeme, trud, rad, kreativnost. Apsolutno sam posvećena svakom projektu. Kada ste potpuno posvećeni i radite nešto srcem, na kraju sigurno rezultati ne mogu izostati.
Uvijek imam neke nove planove i suradnje koje bih željela ostvariti i realizirati u budućem periodu.Od brenda koji je bio potpuno nepoznat javnosti polako postaje brend koji pomjera granice na modnoj sceni Bosne i Hercegovine, ali i regije. I to me vrlo raduje. Najviše od svega me raduje što ljudi prepoznaju moj rad.
Ključni trenuci koji su oblikovali moju karijeru su projekti koje sam radila za nekoliko poznatih osoba sa estrade i koji su bili vrlo praćeni na društvenim medijima. Poslije nekoliko takvih projekata mediji su se počeli interesirati za moj rad što mi je bilo naravno izuzetno drago.

Izdvojite karakteristike Vaših jedinstvenih modela koje ih razlikuju od drugih na tržištu?
Karakteristike mojih modela su prije svega u tome što su neponovljivi, volim jednostvene, drugačije i različite stvari. Smatram da u modnom dizajnu kolekcije koje rade dizajneri moraju i trebaju da budu uvijek iznenađenje za publiku.
Nastojim da svaka moja kreacija bude iznenađenje za moju publiku.
Najčešće nažalost imate primjere dizajnera koji kopiraju neki originalni dizajn i taj dizajn rade u hiljadu mogućih varijanti godinama. To je primjer koji je aktuelan čak i kod nas u regiji. Trebamo znati prepoznati razliku između „izvođača radova“ i originalnog dizajna. To je ono što je najteže, ali i ono što je u suštini najbitnije i što opstaje.

Kako se nosite s trendovima u modnoj industriji i kako održavate ravnotežu između vlastitog izražaja i zahtjeva tržišta?
Nastojim da pratim sve postojeće i aktualne trendove, pratim, u smislu da trebam biti informisana što je aktuelno. Uvijek radim na svom stilu i izražaju. Sve što se prezentira na svjetskim modnim scenama, ne mora značiti da će biti imperativ u modnim trendovima.
Opišite nam proces stvaranja jednog od vaših jedinstvenih modela, od ideje do finalne kreacije?
Sve kreće od ideje, zatim slijedi razrada ideje u smislu kako da se na najbolji mogući način realizira kreacija i da ostane u svom originalu. A to je najviše vezano za tehničku pripremu ideje. Zatim slijedi izbor materijala i popratnih materijala. Taj dio posla isto tako može biti vrlo kreativan i zabavan, ali i vrlo izazovan, pogotovo ako se traže neki specifični materijali. Zatim slijedi realizacija, rad u ateljeu, rad na prvom prototipu, definisanje detalja dok se ne dođe do željenog proizvoda.

Na koji način birate materijale za svoje kreacije i koliko vam je važna održivost u modnom dizajnu?
U zavisnosti o kojem je modelu riječ, da li se radi o kostimima ili nekoj drugoj odjeći. Kada se rade kostimi tu postoji mogućnost kombinacije raznih materijala kako bi se dobila određena struktura. Kada je riječ o kreacijama to su isključivo jedan ili dva materijala koja idu u kombinaciji. Sve zavisi od modela, prvo definišem što zapravo radim, a zatim tražim i naručujem odgovarajuće materijale.
Održivost je jako važna, toga treba da bude svjestan svaki dizajner i to treba pored dizajniranja odjeće da bude drugi najbitniji zadatak. Svaki dizajner mora unaprijed da razmišlja da proizvod treba da ima što manje otpada, odnosno višak materijala da se iskoristi i u druge namjene. To je jedan krug u koji su u krajnjoj liniji uključeni i potrošači. Svi na kraju moraju biti svjesni otpada koji se stvara, a primarno dizajneri.
Kako surađujete s klijentima prilikom izrade custom-made kreacija i koliko im dopuštate da sudjeluju u procesu dizajna?
Na zajedničkom dogovoru razgovaramo o pojedinostima o finalnom izgledu kreacija, sve detalje zabilježim i pri sljedećem susretu predložim skice i ideje, naravno uvažavajući i prijedloge kupaca. Onda opet zajedno dogovorimo detalje, uzorke, materijale, uzimaju se mjere i slijedi proces rada.

Imate li omiljenu kolekciju ili model koji Vam je posebno drag i možete li podijeliti priču koja stoji iza njega?
Istakla bih zadnju kolekciju pod nazivom Ars Longa. Kreacije su nastajale parcijalno u različitim periodima i za različite namjene. Na kraju su se stopile, u jednu meni vrlo dragu priču, koja se odnosi na vrijeme u kojem danas živimo i koje je na neki način vrlo izazovno za umjetnike. Živimo u vremenu kada je aspekt duše i pravih ljudskih vrijednosti skoro u potpunosti zanemaren. Smatram da svi umjetnici imaju ulogu da stalno podsjećaju na važnost umjetnosti i kulture jer bez toga nema ni društva.
Kolekcija je lijepo prihvaćena među publikom. Editorijal je bio objavljen u januarskom izdanju renomiranog svjetskog modnog magazina GMARO.
Pored ove kolekcije postoji dosta pojedinačnih modela koje sam radila po narudžbama za klijente i nekoliko kostima koji su mi zaista posebni.
Kako Vaš modni atelje odražava Vašu estetiku i filozofiju dizajna?
Moje kreacije su moja umjetnost. Svaka moja kreacija je moj rukopis, poseban pristup imam svemu što dizajniram, tome budem posve posvećena i želim da sve kreacije budu jedinstvene, originalne i da imaju ono nešto po čemu će ih ljudi pamtiti. Sve što radim odražava moju estetiku i moj poseban rukopis u dizajnu. Filozofija koju oduvijek pratim jeste da sve što radim bude vrlo prepoznatljivo i da nosi pečat originalnosti i ljepote, tako dizajn postaje bezvremenski bilo da se radi o kostimu, odjeći ili prostoru.
Imate li savjet za mlade modne dizajnere koji tek ulaze u ovaj svijet i žele slijediti Vaše stope?
Savjetovala bih da uvijek rade i ulažu u sebe. To najsigurnija i najbolja investicija. Bitno je da uče i razumiju proces pravljenja odjeća, ne samo da crtaju skice. Što je moguće, a što nemoguće napraviti. I nemoguće je moguće napraviti samo što oni kao dizajneri prvo moraju razumjeti kako se nešto radi da bi ih drugi mogli pratiti i da bi drugima mogli da prenesu svoju ideju. A za to je potrebno znanje, strpljenje i iskustvo koje vremenom samo po sebi dođe. Znači rad, znanje i upornost.



Foto: @janarta