Bez obzira koliko se žene u današnjem svijetu osjećaju pomalo otuđeno, trajna moć pripovijedanja kroz film i dalje nudi utjehu i inspiraciju. Od uvjerljivih biografija feminističkih ikona do dopadljivih priča o odrastanju, ovih 10 filmova povezat će vas s vašim unutarnjim osnaživanjem, odzvanjajući duhom moderne žene.

Kozmetički saloni služe kao intimna utočišta u kojima žene razgovaraju, dijele tajne i njeguju više od svoje kose i noktiju. U filmu Caramel, koji je režirala libanonska rediteljica Nadine Labaki, koja također glumi vlasnicu salona Layale, salon je mjesto gdje se životi pet žena spajaju kako bi podijelili tajne, drame, tragedije i sestrinstva. Stiliziran kao romantična komedija, Caramel je nježan, smiješan film o ženskom prijateljstvu i svim njegovim veličanstvenim, bodljikavim nijansama.

U ovom trenutku, nakon prošlogodišnje ružičaste Barbie ludnice, film i ne treba uvod. Bez obzira na to, zaslužuje biti na listi jer je osnaživanje žena u samoj srži identiteta filma. Klasična Barbie, koju glumi Margot Robbie, mora krenuti u potragu kako bi otkrila zašto stvari idu po zlu u njenoj savršeno manikiranoj Barbie Zemlji. Vodi isključivo žensko Barbie društvo, Barbie Land na prvi pogled izgleda kao utopija, ali potrebna je samo mala injekcija patrijarhalnih ideala da se vaga prevrne u korist Kenovih. Ne samo da klasična Barbie mora sama otkriti stvarnost, već mora ispraviti neravnotežu i obnoviti Barbie Zemlju uz pomoć novih prijatelja. Iako film samo zagrebe po površini feminističke teorije, on služi kao izravno sredstvo za ideje o oslobođenju i jednakosti koje je važno znati, posebno kada se govori mladim ženama.

[Treba napomenuti da se Persepolis temelji na istoimenom grafičkom romanu, a grafički roman je također apsolutno vrijedan vašeg vremena i pažnje.]

Animirani film Marjane Satrapi Persepolis osobna je priča o odrastanju smještena u pozadinu Islamske revolucije. Uvjerljiv spoj sjećanja, povijesti i političkih komentara, odvija se kroz oči mlade Marjane, koja svjedoči rušenju šahovog režima, trijumfu Islamske revolucije i razornim učincima Iransko-iračkog rata. Dok Marjane od potpuno otvorenog djeteta izrasta u buntovnu i hrabru mladu ženu, ona se snalazi u borbama identiteta, kulture i obitelji dok se bori i protiv rastuće društvene represije. Put je vodi iz Teherana u Beč, gdje traži bolji život. Svojom upečatljivom crno-bijelom animacijom, Persepolis nudi živopisan, emotivan, a ponekad i duhovit uvid u stvarnost života pod režimom koji nastoji kontrolirati svaki aspekt osobne slobode. Film je dokaz otpornosti ljudskog duha, moći pripovijedanja i stalne borbe za slobodu i samoizražavanje u suočavanju s nevoljama.

Little Miss Sunshine, u režiji Valerie Faris i Jonathana Daytona, dirljiv je i šaljiv portret disfunkcionalne porodice Hoover koji će vam ostati u sjećanju dugo nakon što ga pogledate. U ulozi koja ju je lansirala u zvijezde, Abigail Breslin glumi mladu Olive, koja je odlučna nastupiti na izboru ljepote Little Miss Sunshine uz malo podučavanja svog djeda. Iako nije tipična djevojka za izbore, Olivein entuzijazam je ono što (jedva) drži porodicu na okupu dok prelaze zemlju u pokvarenom kombiju, dok sve ide po zlu.

Kad konačno stignu na natjecanje za Olivein veliki trenutak, plesna rutina na kojoj je radila sa svojim djedom šokira sve, priređujući jedan zaista nezaboravan kraj. Oliveino samopouzdanje i podrška njene porodice osnažujući su kamenčići koji ovaj film čine nezamjenjivim za svakog ljubitelja filma – muškog ili ženskog.

Mnogi od nas upoznati su s pritiscima i nadzorom koji dolaze s odrastanjem u tradicionalnijoj porodici, gdje se često čini da su vlastite želje podvedene ispod roditeljskih zahtjeva. To je slučaj s Jesminder “Jess” Bhamra (glumi je Parminder Nagra), koja odrasta u Londonu pod budnim okom strogih Punjabi roditelja.

Njena strast prema nogometu na kraju je navede da se ogluši o roditeljske želje i potraži pravi nogometni tim u kojem će njeni talenti zablistati. Iako djeluje protivno njihovim pravilima, Bhamra je vođena zaljubljenošću u sport, što potiču njen trener i najbolja prijateljica (glumi je Keira Knightley). U režiji Gurindera Chadhe, ovaj smiješni, nezaboravni film prikazuje poznatu priču o odrastanju, kulturnu koliziju i konačno oslobađajući izbor.

Whale Rider, rediteljice Niki Caro, govori o mladoj maorskoj djevojci po imenu Pai (koju glumi Keisha Castle-Hughes) koja je odlučna vladati svojim plemenom, iako je ta uloga tradicionalno rezervirana samo za muškarce. Pleme Maori tvrdi da potječe od Paikee, “Jahača kitova”, a samo muškarci smiju preuzeti opasan i izazovan zadatak kontroliranja krda kitova koji nastanjuju ocean izvan sela.

Niko ne vjeruje da mlada djevojka ima sposobnost postati sljedeći jahač kitova, ali Paijeva odlučnost dokazuje da su svi u krivu. Ovaj nevjerovatan film rezultirao je nominacijom za Oscara u kategoriji najbolje glumice za Castle-Hughes, koja je u to vrijeme bila najmlađa osoba ikada nominirana.

Kao jedna od najkontroverznijih heroina umjetnosti, Frida Kahlo postala je glas generacije manjinskih umjetnica. U ovom intenzivnom biografskom filmu redateljice Julie Taymor, Salma Hayek prihvata jednu od najboljih uloga u svojoj karijeri kako bi u potpunosti utjelovila Kahlo – sve do onih kultnih obrva.

Vatrena umjetnica, koju su hronični bolovi zbog teške ozljede iz djetinjstva često prikovale za krevet, ipak je živjela punim plućima, čak i kad je to značilo ljutnju moćnika. Ako ne pokažete duboku zahvalnost za njen doprinos kulturnom leksikonu, radite nešto pogrešno.

Marie Antoinette, zloglasna kraljica Louisa XVI., dugo je bila predmet fascinacije zbog svog pretjeranog trošenja i raskošnog načina života. Anakrona adaptacija Sofije Coppole, koja uključuje nevjerovatan soundtrack iz 1980-ih, prikazuje Kirsten Dunst u najboljem izdanju.

Istovremeno naivna u pogledu svojih dužnosti kao kraljice – ipak ima 14 godina kada se udaje – i zajedno s neprilagođenim mužem, Antoinette svoju usamljenost liječi ekstravagantnom modom i raskošnim zabavama. Kako pritisci vođenja kraljevstva rastu, publika vidi Marie Antoinette kako odrasta, na kraju napuštajući svoje mladenačke običaje kako bi ozbiljno prihvatila majčinstvo.

Na površini, Clueless, rediteljice Amy Heckerling, izgleda poput muzičkog spota iz 90-ih, ikonički bilježeći muziku i modu dobrostojećih tinejdžera iz Los Angelesa. Međutim, glavni lik Cher Horowitz (glumi ju Alicia Silverstone) pokazuje se kao nevjerovatno samoodređena osoba, čak i kada je naplaćuju kao klasičnu ditzu.

Ničiji standardi nisu viši od Cherinih, a njena strast za pomaganjem drugima daje dimenzionalnost inače površnom karakteru. S obzirom na snažna ženska prijateljstva i poruke o samopouzdanju u filmu, nije ni čudo da je Clueless postala neka vrsta feminističkog fenomena u današnje vrijeme.

Kada su žene u ruralnoj Srednjoj Americi izvučene iz njihovih lokalnih liga za novu profesionalnu bejzbolsku momčad “all girls” u A League of Their Own, susreću se s “povratnim udarcem”, i javno i kod kuće. Uzimajući u obzir da su žene u to vrijeme uglavnom bile učiteljice, tajnice i majke domaćice, fikcionalizirani pogled na sportašice daje neke ozbiljno feminističke trenutke. Film Penny Marshall iz 1992. također je pokrenuo karijere glumica poput Geene Davis i Rosie O’Donnell i, za promjenu tempa, prikazao je Toma Hanksa kako glumi zlikovca.

***

Foto: Canva

Komentari su onemogućeni.