Kako stajati pred publikom i ostaviti snažan dojam? Kako kontrolisati strah, uvježbati poruku i prenijeti je jasno i autentično? Minela Jašar Opardija, s dugogodišnjim iskustvom u pozorištu, na televiziji i u poslovnom svijetu, odlučila je svoje znanje i vještine podijeliti s drugima kroz treninge javnog nastupa. Inspirisana profesionalnim lekcijama, među kojima se izdvaja ona da pravo znanje vrijedi tek kada se podijeli, Minela danas pomaže ljudima da savladaju izazove javnog nastupa i izgrade sigurnost u svojoj komunikaciji.

U razgovoru u nastavku otkriva što je motiviše, kome su njeni treninzi namijenjeni te kako pomaže klijentima da prebrode strah i postanu uvjerljivi govornici.

Što vas je inspiriralo da pokrenete treninge javnog nastupa i podijelite svoje iskustvo s drugima?

Pozorište, televizija i poslovni svijet. Tri ključne tačke mog profesionalnog puta, svaka sa svojim specifičnostima, ali i sa zajedničkom niti – komunikacijom. Bilo da sam stajala ispred reflektora na pozorišnoj sceni, sada pred kamerama u TV studiju ili za konferencijskim stolom u poslovnom okruženju, jedno je uvijek konstantno – kako komuniciram svoju poruku. Nekada je to bilo uspješno, nekada manje uspješno…, ali uvijek je značajno utjecalo na ishod razgovora ili dogovaranje posla. Naučila sam na svom primjeru da je važno kada, gdje i kako nešto iskomunicirati. Naučila sam da je nekad važnije ostaviti dobar dojam, a ne iznijeti svoj stav. Da je važno da slika i ton šalju istu poruku. Rad u medijima me naučio i da je vidljivost jako važna, ali da je još važnije kako koristite tu vidljivost i koliko ste sposobni da je kapitalizujete. 

Najvažnije profesionalne lekcije me naučio dugogodišnji urednik Televizije Bosne i Hercegovine, travničanin, pokojni Besim Mulamuhić koji mi je prije 15 godina rekao: Ovo sve što te učim, to ti ništa ne vrijedi ako sutra ti ne preneseš na nekoga drugog“. Ta misao me nikada nije napustila. Moj motiv je jednostavan, olakšati ljudima komunikaciju i učiniti je svrsishodnom. Iako s dugogodišnjim iskustvom javnog nastupa, priznajem nije bilo lako uvjeriti sebe da je došlo vrijeme da stanem pred ljude u ovoj ulozi. Pomoglo je i što sam prošle godine odbranila magistarski rad na Ekonomskom fakultetu u Sarajevu o temi „Javni nastup bankarskih menadžera“ – pa sam onda rekla sebi, nema više izgovora, sada „imaš i papir“ da počneš ☺

Kome su namijenjeni vaši treninzi? Jesu li prilagođeni samo profesionalcima ili mogu koristiti i onima koji tek počinju razvijati svoje komunikacijske vještine? 

Treninzi su prilagođeni svima. Radim s profesionalcima poput menadžera, pravnika koji žele dodatno usavršiti svoje javne nastupe, ali i sa mladim ljudima koji tek počinju razvijati svoje vještine. Svaki trening je prilagođen individualnim potrebama i nivou polaznika, jer vjerujem da dobra komunikacija nije samo alat za posao već i ključ za uspješniju svakodnevnu interakciju. Svi imaju pravo da se izraze jasno, samopouzdano i autentično – a ja sam tu da im pomognem da to ostvare. Dosadašnje iskustvo me naučilo da su najviše potrebe za treningom imali upravo oni koji su su mislili da njima trening ne treba. Mnogi vjeruju da je složenost znak stručnosti, ali najveći izazov je zapravo pojednostaviti poruku i prenijeti je jasno i efektno. 

Možete li nam detaljnije objasniti kako izgledaju treninzi koje nudite na MJO.BA?

Na web stranici mjo.ba pronaći ćete detalje o trenizima u trajanju od 2 sata pa do dvodnevnih radionica. Radi se o grupnim treninzima, simulacijama i analizama prezentacija, govora, priprema za krizne situacije, evaluacijama nastupa pojedinaca i individualnim treninzima namjenjenih izgradnji autentičnog stila. Svi ovi treninzi se prilagođavaju grupi, tj. sektoru iz kojeg grupa dolazi. 

Koje su glavne teme ili vještine na kojima radite tokom treninga? 

Strah od javnog nastupa je jedan od najprisutnijih ljudskih strahova. Kod žena još više izražen. Strah ne možemo u potpunosti eliminisati, ali ga možemo naučiti kontrolisati. Stoga, dosta pažnje posvećujem tehnikama kojim prevazilazimo taj strah. Međutim, nijedan afirmacijski stav niti tehnika oslabađanja od straha ne pomaže ukoliko nismo sigurni u ono što govorimo, stoga je jako važna priprema i ovladavanje osnovama koncipiranja ključne poruke. Jednako važna kao verbalna je i neverbalna komunikacija kojoj učim svoje klijente. 

Što smatrate najvažnijim korakom u prevladavanju treme i straha od javnog nastupa?

Kontrola misli i ispravno disanje. Ja uvijek krećem od pitanja: Šta je uzrok moje nelagode/straha? Ako znamo uzrok znat ćemo i rješenje. Najčešće je to ubjeđenje da nas se kritički posmatra i da svi jedva čekaju da pogriješimo. Ako sebe u startu ubijedimo u to, najčešće će tako i biti.

Koliko je važna priprema za javni nastup i kako pomažete svojim klijentima u tom procesu?  

Najvažnija je priprema. Poznavati materiju o kojoj govorite najbolji je put ka uspješnom medijskom nastupu. 

Na koji način učite polaznike da kontroliraju neverbalnu komunikaciju kako bi njihova poruka bila uvjerljiva?

Dobar govor ili nastup je uvjerljiv kada je uvjerljiv i onaj koji govori, odnosno kada svojim ponašanjem vjeruje u ono što priča. Kada slika i ton govore isto. I kada odlučimo da ne iznesemo stav mi smo zapravo poslali poruku, stoga je jako važno naučiti kontrolisati pokrete, izraze lica, ali i znati poslati poruku istim.

Kako se vaši treninzi razlikuju od drugih sličnih programa? Što ih čini jedinstvenima?

Moji treninzi se oslanjaju na praktično iskustvo. Ja svoje klijente stavljam u poziciju svojih sagovornika u studiju. To doprinosi autentičnom iskustvu koje klijenti cijene. Simuliramo intervjue, iznenadne situacije i pitanja koja traže brze i precizne odgovore. Ovo im omogućava da osjete kako izgleda biti u centru pažnje, ali i da nauče kako se nositi s pritiskom. Klijenti cijene ovu tehniku jer im pruža prostor da se testiraju u kontrolisanim uslovima, uz povratne informacije koje su konkretne i korisne.

Imate li posebne metode ili tehnike koje pomažu klijentima da izgrade samopouzdanje u svojim javnim nastupima?

Naravno. U to ćete se uvjeriti na mojim treninzima.

Koji je vaš omiljeni dio rada s klijentima na njihovim nastupima? 

Simulacije intervjua. Do tog dijela dolazimo najčešće na dvodnevnim radionicama, kada se već uspijemo bolje upoznati. Često u tim intervjuima koristim saznanja o klijentima koje su mi oni sami rekli, pa nerijetko budu iznenađenj kako uspijem zapamtiti sve o njima u detalje. Nerijetko kažu više nego što treba, pod opravdanjem da je to bilo prije „nego su se kamere upalile“. Kroz smijeh naučimo da je njihov javni nastup počeo u trenutku kada su pristali na razgovor, a ne kada su ušli u studio.

Što je, prema vašem mišljenju, ključ uspješnog javnog nastupa? 

“Ključ uspješnog javnog nastupa je autentičnost. Publika uvijek prepoznaje kada je govornik iskren i kada nastupa iz vlastitog uvjerenja, a ne samo da bi zadovoljio formu. Pored toga, važna je priprema – ne samo za ono šta ćete reći, već i kako ćete to reći. Jasna poruka, prilagođavanje publici, kontrola neverbalne komunikacije i spremnost da se povežete s ljudima na emotivnom nivou čine razliku između prosječnog i izvanrednog nastupa. 

Koliko su važni personalizirani pristupi u radu s klijentima i kako ih implementirate u svoje treninge?

Personalizirani pristupi su apsolutno ključni u mom radu. Svaki klijent dolazi s različitim iskustvom, izazovima i ciljevima, i zato vjerujem da univerzalna rješenja jednostavno nisu efikasna. Prvi korak u svakom treningu je da razumijem specifične potrebe klijenta – bilo kroz razgovor, procjenu njihovih dosadašnjih nastupa ili analizu situacija u kojima se najčešće nalaze.

Na kojim područjima polaznici najčešće traže pomoć – je li to sadržaj govora, prezentacija ili upravljanje tremom?  

Najčešće se bavim rješavanjem straha od javnog nastupa. To je ograničavajući faktor velikog broja mojih klijenata i klijentica. Nažalost, nepripremljenost i zanemarivanje tog straha mogu ostaviti trajnu traumu da nešto nismo napravili kako valja i dovesti do toga da izbjegavamo javni nastup, što svakako nije dobro.

Kako balansirate između podučavanja tehničkih vještina i poticanja klijenata da izraze svoju autentičnost? 

U mojim treninzima naglašavam važnost oboje. Tehničke vještine podučavam kao alate koji omogućavaju klijentima da se osjećaju sigurnije i jasnije izraze svoje misli, ali uvijek ih potičem da ostanu vjerni svom karakteru i načinu izražavanja. Uvijek kažem klijentima da publika ne traži savršenstvo, već iskrenost i povezanost.

Koji su vaši budući planovi za razvoj treninga? Planirate li dodati nove module ili proširiti ponudu?  

U budućnosti planiram otvoriti prijave za treninge na koje će se moći prijaviti svi zainteresirani. To će biti prvi put da organizujem ovakav vid treninga, gdje će se u grupama do 15 ljudi okupiti polaznici različitih profila i nivoa iskustva. Vjerujem da će ovakav format omogućiti razmjenu ideja i iskustava među polaznicima, koji se međusobno ne poznaju (što do sada nije bio slučaj). Cilj mi je stvoriti prostor u kojem svi mogu razvijati svoje komunikacijske vještine kroz praktične vježbe, grupne interakcije i povratne informacije, uz individualizirani pristup unutar grupe.

Na koji način klijenti mogu pratiti vaš rad i prijaviti se na treninge? 

Sve informacije će biti dostupne na LinkedIn profilu Minela Jašar Opardija, IG profilu javninastup.mjo i webstranici mjo.ba Sva pitanja možete poslati i na email: minela@mjo.ba 

Koja je vaša ključna poruka za one koji se boje stati pred publiku, ali žele unaprijediti svoje vještine? 

Najvažnije je shvatiti da savršenstvo nije cilj. Publika ne očekuje savršenog govornika, već nekoga ko je iskren, autentičan i povezan s njima. Ni strah od javnog nastupa nije nepremostiv – on je prepreka koju možemo zajedno savladati. Kroz treninge ćemo raditi na tome da taj strah preoblikujemo u energiju i fokus. Važno je krenuti malim koracima, kroz vježbe i simulacije, kako biste se postepeno osjećali sve sigurnije. 

***

Foto: Minela Jašar Opardija – privatni arhiv

Komentari su onemogućeni.